noen ting jeg har lrt


(tights og topp fra www.x-life.no)

Innlegget er et repost-innlegg fra en instagrampost jeg la ut tidligere i dag:

Jeg har etter maange r med prving og feiling endelig funnet treningsmengden, matmengden og mengden hvile kroppen bde trenger, er fornyd med og i tillegg hvor jeg klarer holde en relativt grei fettprosent ganske stabilt hele ret, samtidig som jeg oppnr resultater p trening. Men det er en kunst og krever tlmodighet! Noen ting som jeg har lrt de siste rene;
1. Man m ikke trene kondisjonstrening for komme i form.
2. Man trenger ikke vre sulten for g ned i vekt og f markerte muskler.
3. Man trenger ikke bo p treningssenteret for bli mer stram og f mer muskelmasse.
4. Man m ikke nekte seg alt som er godt selvom man nsker g ned i vekt eller holde vekten stabil.
5. Man kan bli bde sterkere og strre uten legge p seg noe srlig med fett. Bulking er oppskrytt.
6. Man trenger mye mat og riktig mat for fungere optimalt og f resultater.
7. Maten du spiser er utrolig viktig -ikke bare for resultatene du fr- men hvordan du fler deg hver eneste dag.
8. Vi mennesker er flinke til lure oss selv, spesielt nr det gjelder kosthold.
9. Vi er alle forskjellige, og en oppskrift gjelder ikke for alle. Det viktigste er finne ut hva som fungerer best for DEG.
10. Man kan faktisk forme kroppen sin slik man vil, og det er jo ganske kult!
11. Kropp er topp, og egentlig ikke s "big deal" som alle skal ha det til. Kropp er tross alt bare kropp.
12. Hvile er utrolig viktig for f resultater og for at kroppen skal spille p samme lag. Tommel opp for restitusjon. Lytt til kroppen, den er rimelig smart.
13. Det er viktig ha det GY p trening. Treningsglede er nr1 for motivasjonen. Prv noe nytt. Spreng grenser. G ut av komfortsonen. Livet er rett og slett for kort til ikke gjre det.
14. Det er viktig vre fornyd med resultatene man fr underveis, men likevel vre sulten p fremgang. Du har trossalt oppndd noe fra der du var, og det er lov vre stolt!
15. F deg rutiner du kan holde p hele ret, fordi de er oppnelige og realistiske. Ikke dra den for langt, gjr det du kommer til flge hele ret. Du fr ikke resultater du klarer vedlikeholde hvis du lper noen mil og spiser knekkebrd hver dag. Tenk smart. Hva NSKER du gjre hver dag hele ret, hva klarer du f til?
16. Du m ikke spise lettprodukter, torsk og brokkoli for bli fit.
17. Sixpack hele ret er IKKE realistisk.
18. Den beste treningen er den det blir noe av!

loggfre treningskter

Hva er fordelene og ulempene med treningsdagbok/loggfring av kter? Er det noe poeng?

Frst og fremst.. Hvordan foregr fremgang?
Man m gradvis ke belastningen for bli sterkere, raskere, strre. For kunne ke belastningen lnner det seg ha et treningsprogram som er tilpasset deg og ditt ml. Da er du sikret en smart vei til mlet. Men likevel er det vanskelig oppn fremgang, spesielt hvis du har trent i mange r.. Enda vanskeligere er det oppn fremgang i treningen hvis du ikke engang vet hva du gjr og har kontroll p at belastningen faktisk blir strre med tiden. Det er veldig fort gjort dra p samme treningssenter, trene det samme programmet, og lfte de samme vektene - gang p gang. Med mindre du skriver det ned svart p hvitt og ser at -oi, her har det ikke skjedd noe p flere uker!

Loggfring av treningskter har mange fordeler. Selv har jeg vrt tilhenger av treningsdagbok p hver eneste kt i flere r. Treningsdagbok hjelper deg til ha kontroll. I tillegg er det en stor motivasjon se kiloene ke - og se det p papiret. Ikke minst er det fort gjort glemme hvor mange sett du egentlig har kjrt, eks hvor mange repetisjoner du klarte i frste settet, og om du totalt sett har gjort det du kom dit for gjre. Hvis du har et treningsprogram skriver du dagens kt inn i boka fr du kommer. Hvilke velser, hvor mange sett, hvilke kilo skal du lfte i hver velse, osv. For ikke snakke om at det er genialt notere ned ting du m huske, som for eksempel bevegelsestrening, foamrolling, osv.. Og etter kta - hvordan gikk det? Hvorfor gikk det eventuelt ikke som du forventet? Det er mye enklere  se "feilen" hvis du har skrevet ned det du har gjort.

Ulempene med loggfring kan vre at du fort blir opphengt i notere ned alt og du bruker undvendig mye tid p nettopp dette. Noen liker dra p trening, kjre sitt eget lp, kjenne p dagsformen, trene velser man liker og har lyst til akkurat der og da. Men dette krever at du har relativt god kunnskap om trening og ikke minst kjenne din egen kropp veldig godt for f fremgang i treningen. Men igjen, s avhenger det veldig av mlet ditt ogs. Mange ting tenke p med andre ord.

For oppsummere - hvis mlet ditt er f god fremgang i treningen, lnner det seg frst og fremst ha et treningsprogram som er laget for nettopp deg. Ved benytte treningsdagbok er det enklere ha kontroll p at du gjr det du skal. Det er noe spesielt ved lese ting svart p hvitt, du fr en mye bedre kontroll og forstelse. Du blir ogs mer motivert til ke tallet du skriver ned, og det er enklere huske p smting som du noterer at du skal gjre som eks foamrolling, tying++. Hvis du bruker boka smart og skriver bak en velse at du skal ke i neste kt eller om du hadde en drlig dag, er det enda enklere ha kontroll p treningen og fremgangen.

TOMMEL OPP FR LOGGFRING SPR DU MEG! 

















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til ndsverk.
hits