Proteinpulverprat

Hva er greia med proteinpulver? Er det ndvendig? Nr br det inntas? Hvor mye? Hvilken type pulver er best?

Jeg bruker whey protein som et eksempel fordi det er mest vanlig. Det er i hovedsak melkeprotein; ikke noe vidunderkur, ikke skummelt, ikke noe spesielt med det i det hele tatt. Det er melk.

Av en eller annen grunn har det blitt en stor greie drikke shake etter trening. Det er ikke ndvendig. Med mindre du ikke er s glad i mat, eller ikke gidder lage. Det metter mer spise kaloriene enn drikke de, s for de som ikke klarer f i seg nok kan shake vre greit. Studier viser ogs at det ikke er ndvendig innta protein rett etter trening, men at man burde f i seg noe innen to timer etter trening (ref: eks Alan Aragon sine studier). Det som er positivt med proteinpulver er at det er en billig proteinkilde, det smaker godt (hvis du velger et bra merke), og er selvflgelig veldig enkelt og greit.

Selv er jeg glad i bruke sjokoladeprotein i desserter og grt for f en god sjokoladesmak, og eks i smoothie for f opp proteininnholdet. Jeg bruker ca et scoop(30g) daglig, men hvor mye du burde bruke kommer helt an p hva du spiser ellers, og det totale proteininntaket ditt i lpet av dagen.

Det er ikke ndvendig med et hyere inntak enn 1,8-2,2g per kilo kroppsvekt, noe som tilsvarer ca 120g for en person p 60kg (ref; bl.a. Eric Helms sine studier). Jeg ville srget for f i meg denne mengden fordi den termiske effekten er hy (alts kroppen behandler ikke kaloriene fra protein p samme mte) og ikke minst fordi protein metter godt. Jeg ville nok inntatt mest protein p kveldstid (ref Brge Fagerli) fordi da har kroppen mest behov for denne nringskilden.

Og JA det er forskjell p kvaliteten p proteinpulver. De fleste pulver er fra konsentrat og inneholder bde karb og fett. Finn et isolatproteinpulver som bestr av s og si kun protein for f best utbytte av det.



Proteinpulveret jeg bruker er et melkeproteinisolat fra Self, fes kjpt hos x-life.no


  0 kommentarer p "Proteinpulverprat"


Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til ndsverk.
hits