noen ting jeg har lært


(tights og topp fra www.x-life.no)

Innlegget er et repost-innlegg fra en instagrampost jeg la ut tidligere i dag:

Jeg har etter maange år med prøving og feiling endelig funnet treningsmengden, matmengden og mengden hvile kroppen både trenger, er fornøyd med og i tillegg hvor jeg klarer å holde en relativt grei fettprosent ganske stabilt hele året, samtidig som jeg oppnår resultater på trening. Men det er en kunst og krever tålmodighet! Noen ting som jeg har lært de siste årene;
1. Man må ikke trene kondisjonstrening for å komme i form.
2. Man trenger ikke være sulten for å gå ned i vekt og få markerte muskler.
3. Man trenger ikke bo på treningssenteret for å bli mer stram og få mer muskelmasse.
4. Man må ikke nekte seg alt som er godt selvom man ønsker å gå ned i vekt eller holde vekten stabil.
5. Man kan bli både sterkere og større uten å legge på seg noe særlig med fett. Bulking er oppskrytt.
6. Man trenger mye mat og riktig mat for å fungere optimalt og få resultater.
7. Maten du spiser er utrolig viktig -ikke bare for resultatene du får- men hvordan du føler deg hver eneste dag.
8. Vi mennesker er flinke til å lure oss selv, spesielt når det gjelder kosthold.
9. Vi er alle forskjellige, og en oppskrift gjelder ikke for alle. Det viktigste er å finne ut hva som fungerer best for DEG.
10. Man kan faktisk forme kroppen sin slik man vil, og det er jo ganske kult!
11. Kropp er topp, og egentlig ikke så "big deal" som alle skal ha det til. Kropp er tross alt bare kropp.
12. Hvile er utrolig viktig for å få resultater og for at kroppen skal spille på samme lag. Tommel opp for restitusjon. Lytt til kroppen, den er rimelig smart.
13. Det er viktig å ha det GØY på trening. Treningsglede er nr1 for motivasjonen. Prøv noe nytt. Spreng grenser. Gå ut av komfortsonen. Livet er rett og slett for kort til å ikke gjøre det.
14. Det er viktig å være fornøyd med resultatene man får underveis, men likevel være sulten på fremgang. Du har trossalt oppnådd noe fra der du var, og det er lov å være stolt!
15. Få deg rutiner du kan holde på hele året, fordi de er oppnåelige og realistiske. Ikke dra den for langt, gjør det du kommer til å følge hele året. Du får ikke resultater du klarer å vedlikeholde hvis du løper noen mil og spiser knekkebrød hver dag. Tenk smart. Hva ØNSKER du å gjøre hver dag hele året, hva klarer du å få til?
16. Du må ikke spise lettprodukter, torsk og brokkoli for å bli fit.
17. Sixpack hele året er IKKE realistisk.
18. Den beste treningen er den det blir noe av!


  3 kommentarer på "noen ting jeg har lært"

Postet av: Hege Kristin
mange bra ting du har lært!
29.08.2016, 22:39
URL: http://www.hegekristin.blogg.no
Postet av:
Teller du kalorier? Eller bruker noe for for tracking-app?
17.09.2016, 10:58
Postet av: Hanna Olsen
Anonym: Hei! Jeg vet sånn ca hvor mye jeg skal ha i meg av både kalorier og av de forskjellige næringsstoffene. Jeg teller ikke kalorier, og jeg logger ikke maten min. Men jeg har ganske gode rutiner på mange måltider og maten jeg spiser går mye igjen - som jeg vet sånn ca hva inneholder, og jeg har derfor sånn halvveis oversikt hvertfall. Jeg kan også logge maten min hvis jeg skal endre litt på om jeg vil ligge i underskudd/overskudd, for å vite sånn ca hvor mye jeg må spise i forhold til det jeg allerede gjør. Men det vil jo alltid endre seg, ut i fra hva slags type mat jeg spiser, hvor mange måltider, ingen måltider er like, men gjennomsnittlig aktivitet hver dag er heller aldri likt. Jeg spiser mer mat de dagene jeg har tunge økter og er mye aktiv, og mindre mat hvis jeg kun sitter på ræva fra morgen til kveld. Jeg vil ikke anbefale deg å hverken telle kalorier eller logge maten din, for det kan gå i hodet på deg - stort sett gjør det det for de aller fleste. Og det er ikke verdt det. Spis sunt og fornuftig. Men det er lurt å vite sånn ca hvor mye du får i deg, uten at du trenger å logge hver dag. Hvis det er interessant kan jeg skrive et blogginnlegg om dette mer med info, hvis du har flere spørsmål
17.09.2016, 18:43
URL: http://hannaolsen.blogg.no/

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

© Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk.
hits