handleliste til deg som vil bake sunt



Sjokolade proteinpulver. 
Dette er faktisk det frste jeg hadde handlet, fordi det kan brukes til s mye. Spesielt hvis man er glad i sjokolade, og vil lage seg sunnere varianter av sjokoladekrem, fluff, proteinkuler, sjokoladeplegg, milkshake, sjokoladeis, ja egentlig alt med sjokolade.
Jeg anbefaler Optimum Nutrition, Gold Standard 100% whey i smaken Extreme Milk Chocolate. Denne har et bra innhold og er vanvittig god p smak. 
Ellers har x-life.no gode priser p proteinpulver!

Stning.
Det er en fordel ha litt stning hvis du skal bake uten sukker for f en st smak. Det beste er selvflgelig bruke minst mulig, men det er jo opp til hver enkelt bestemme! Jeg anbefaler Sukrin Gold og Sukrinmelis, disse kan du stort sett bruke til det meste. Jeg har ogs andre varianter som jeg bruker, for eksempel blir vanlig sukrin brukt i havregrten.

Fibersirup Gold.
Alts!! Fantastisk godt p proteinpannekaker eller som topping p yoghurten/kesamen. Det er jo sirup, s det sier seg selv at det er digg. God og karamelisert smak. 

En sunnere meltype.
bytte ut hvetemelet kan vre en fordel for de fleste. Havremel, kokosmel, peanttmel, fiberfin, det finnes mange varianter. Jeg pleier bruke 50/50 med havremel og speltmel. Bruker ogs kokosmel i flere oppskrifter, spesielt hvis jeg skal lage eks sunnere boller eller sjokoladekake hvor det er godt med litt mild smak av kokos. 

Vaniljepulver/essens/vaniljestang
Jeg bruker vaniljepulver/vaniljestang/essens i det aller meste hvor jeg vil ha en liten smak av vanilje. Pannekaker, is, bananbrd, muffins, etc..

Oljespray.
En fordel hvis du er glad i pannekaker og vafler, fordi du fr i deg langt mindre kalorier med spray enn med dynke hele vaffeljernet i smr. Noe det selvflgelig ikke er noe galt i, men bare et tips.

Kokosmelk.
Hvis du er glad i smaken av kokos, er den fullfette varianten av kokosmelk en perfekt mte lage en sunnere sjokoladekrem, sjokolademousse, sjokoladekake, etc.. Du oppbevarer den i kjleskap og bruker den stive delen for f en tykkere konsistens i bakst.

Eggehvite p boks.
Disse pleier jeg kjpe i Sverige for spare noen kroner og gjre det enkelt bruke mer eggehvite. Man kan tilsette litt ekstra eggehvite i omeletten, proteinvaflene, lage proteinfluff, etc, og da er det utrolig enkelt benytte seg av.

Det er disse produktene jeg bruker mest nr jeg baker. For nevne andre produkter bruker jeg ogs kakaopulver i det meste, vikingmelk (for lage karameller), dadler (for lage r sjokoladekuler), mager kesam (til eks muffins og proteinvafler), cottage cheese (til eks sjokoladekrem), havregryn (til s og si alt).

Jeg skal ikke oppfordre til bake med proteinpulver og massevis av kunstig stning. Men jeg anbefaler gjre baksten litt sunnere, lage varianter som faktisk er bra for deg ved bytte ut "verstingene". Du fr i deg mer nring, baksten metter mer, og ikke minst kan du kose deg litt oftere med god samvittighet! 


  1 kommentarer p "handleliste til deg som vil bake sunt"

Postet av: Camilla
MMM<3 takk for tips!
06.09.2016, 11:12
URL: http://www.sno1.blogg.no

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til ndsverk.
hits