handleliste til deg som vil bake sunt



Sjokolade proteinpulver. 
Dette er faktisk det første jeg hadde handlet, fordi det kan brukes til så mye. Spesielt hvis man er glad i sjokolade, og vil lage seg sunnere varianter av sjokoladekrem, fluff, proteinkuler, sjokoladepålegg, milkshake, sjokoladeis, ja egentlig alt med sjokolade.
Jeg anbefaler Optimum Nutrition, Gold Standard 100% whey i smaken Extreme Milk Chocolate. Denne har et bra innhold og er vanvittig god på smak. 
Ellers har x-life.no gode priser på proteinpulver!

Søtning.
Det er en fordel å ha litt søtning hvis du skal bake uten sukker for å få en søt smak. Det beste er selvfølgelig å bruke minst mulig, men det er jo opp til hver enkelt å bestemme! Jeg anbefaler Sukrin Gold og Sukrinmelis, disse kan du stort sett bruke til det meste. Jeg har også andre varianter som jeg bruker, for eksempel blir vanlig sukrin brukt i havregrøten.

Fibersirup Gold.
Altså!! Fantastisk godt på proteinpannekaker eller som topping på yoghurten/kesamen. Det er jo sirup, så det sier seg selv at det er digg. God og karamelisert smak. 

En sunnere meltype.
Å bytte ut hvetemelet kan være en fordel for de fleste. Havremel, kokosmel, peanøttmel, fiberfin, det finnes mange varianter. Jeg pleier å bruke 50/50 med havremel og speltmel. Bruker også kokosmel i flere oppskrifter, spesielt hvis jeg skal lage eks sunnere boller eller sjokoladekake hvor det er godt med litt mild smak av kokos. 

Vaniljepulver/essens/vaniljestang
Jeg bruker vaniljepulver/vaniljestang/essens i det aller meste hvor jeg vil ha en liten smak av vanilje. Pannekaker, is, bananbrød, muffins, etc..

Oljespray.
En fordel hvis du er glad i pannekaker og vafler, fordi du får i deg langt mindre kalorier med spray enn med å dynke hele vaffeljernet i smør. Noe det selvfølgelig ikke er noe galt i, men bare et tips.

Kokosmelk.
Hvis du er glad i smaken av kokos, er den fullfette varianten av kokosmelk en perfekt måte å lage en sunnere sjokoladekrem, sjokolademousse, sjokoladekake, etc.. Du oppbevarer den i kjøleskap og bruker den stive delen for å få en tykkere konsistens i bakst.

Eggehvite på boks.
Disse pleier jeg å kjøpe i Sverige for å spare noen kroner og gjøre det enkelt å bruke mer eggehvite. Man kan tilsette litt ekstra eggehvite i omeletten, proteinvaflene, lage proteinfluff, etc, og da er det utrolig enkelt å benytte seg av.

Det er disse produktene jeg bruker mest når jeg baker. For å nevne andre produkter bruker jeg også kakaopulver i det meste, vikingmelk (for å lage karameller), dadler (for å lage rå sjokoladekuler), mager kesam (til eks muffins og proteinvafler), cottage cheese (til eks sjokoladekrem), havregryn (til så og si alt).

Jeg skal ikke oppfordre til å bake med proteinpulver og massevis av kunstig søtning. Men jeg anbefaler å gjøre baksten litt sunnere, lage varianter som faktisk er bra for deg ved å bytte ut "verstingene". Du får i deg mer næring, baksten metter mer, og ikke minst kan du kose deg litt oftere med god samvittighet! 


  1 kommentarer på "handleliste til deg som vil bake sunt"

Postet av: Camilla
MMM<3 takk for tips!
06.09.2016, 11:12
URL: http://www.sno1.blogg.no

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

© Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk.
hits