treningsglede og motivasjon

Jeg har de siste fire rene trent 4-5 dager i uken - hver uke, hver mned, hvert r. Med nesten kun planlagte treningsfrie perioder, utenom litt sykdom. Hvordan har dette seg, hvorfor blir jeg ikke lei? Hvorfor blir ikke motivasjonen, og den store treningsgleden borte i perioder? I stedet for akseptere at motivasjonen blir borte, prver jeg forst hvorfor og hvordan slik at jeg kan jobbe med f den tilbake. Hvilke grep m jeg gjre? Hva er jeg egentlig lei?


Et slikt positivt glis passer kanskje inn? Tommel opp for treningsglede!
 

Treningsglede og motivasjon er veldig individuelt, og det finnes ingen fasit p hvilke grep man kan gjre. Men en del av det handler om gode vaner. Mye handler om innstilling. Resten handler om hva mlet ditt betyr for deg. Ogs er det viktig at du faktisk liker det du gjr. Men hvis mlet ditt kun er se bra ut kommer treningsgleden antakelig til forsvinne. Hva med fokusere p prestasjon? Opplevelser? Mestringsflelse? Resultater? Hvis du klarer legge bort fokuset p kun det estetiske og heller se p det som en bonus av det harde arbeidet du legger ned, s kan det vre til god hjelp for de aller fleste. Selvflgelig snakker jeg ikke om de som konkurrerer i fitness og kroppsbygging, for der er jo fysikken hovedfokuset..

Det er noen grep du kan gjre hvis motivasjonen blir borte. Selvom dette er individuelt, kan det vre at de fungerer for noen.
Du m forst det mentale aspektet, slik at du vet hva du trenger nr du gr lei og hvordan du skal endre p situasjonen. Du m vre forberedt p at motivasjonen ikke varer for bestandig, det vil komme tunge perioder og da lnner det seg ha noe tips p lager. Ingen er perfekte, og selv for den mest treningsglade og treningsnarkomane kan det komme tunge perioder. Men det hjelper pent lite tenke "jaja, da fr jeg heller se litt p tv i dag da". Du m bruke hodet, forst situasjonen og jobbe med det. "Er det andre faktorer i livet mitt som gjr at jeg ikke nsker trene i dag?" Hvorfor lar du det g ut over treningen, kan du ikke heller bruke det til din fordel, og gjre treningen til en type terapi? Dette er et valg du tar, og formen for terapi blir fort en lsning neste gang livet ditt er litt kjipt. Et annet eksempel er vaner. Hvis du gir opp fr det har blitt en vane har du rett og slett ikke prvd hardt/lenge nok. Vi mennesker er veldig vanedyr og holder gjerne en vane kun fordi det er en vane. Hvis du har opparbeidet deg en solid vane over lengre tid, er det strre sjangs for at du drar p trening selv med mindre motivasjon og treningslyst. Men med vane mener jeg ikke bare den typiske hverdagen hvor du har tid, lyst og ork. Jeg mener ogs i ferier, langhelger, dager hvor barnehagen er stengt hvis dette er tilfelle, osv osv.. Ikke gi slipp p dine gode vaner, du kan heller justere og tilpasse de til situasjonen, slik at det blir realistisk holde ved like. Kroppen har godt av bevege p seg og jo mer du mestrer det, jo mer glede kommer du til ha med det ogs!

Hva kan DU gjre for f mer motivasjon?
Noen forslag:

- F mer kunnskap. Se filmer, les artikler, kanskje kjenner du noen som er dyktige p omrdet som du kan prate med? Spr noen p treninga om tips!
- G et kurs eller f innfring i noe nytt. Hva med styrkelft, kettlebell, poledance, yoga eller calisthenics? Det finnes s mye du kan lre som kan hjelpe p  motivasjonen! Du trenger selvflgelig ikke legge fokuset her hvis du ikke nsker det, men eks legge inn et par velser med kettlebell eller egenvektsvelser kan ke treningsgleden nr du fler at du mestrer noe du i utgangspunktet ikke hadde peiling p fra fr..
- Kjp noen pt-timer, kanskje han/hun har noen rd eller et program som kan vre nyttig
- Bytt program, kanskje du rett og slett bare trenger variasjon? Alltid trent hyrep? Prv f rep for en periode. Trener du alltid de samme velsene? Finn andre, alternative, morsomme, effektive velser. Selvflgelig er kneby en effektiv velse, men hvis du heller lar vre trene fordi du vet du har kneby p programmet, kan det vre lurt bytte den ut for en periode, nr treningslysten er litt mindre.
- Finn inspirasjon p nett, og bestem deg for hva du nsker prve ut og lre deg. 
- Kanskje trenger du bytte treningssenter for litt miljskifte?
- F deg en treningspartner og avtal faste tidspunkter. 
- Sett deg et helt annet ml. Hva med konkurrere i noe? Styrkelft, en fitness-konkurranse, eller hva med crossfit? 
- Se motivasjonsfilmer p youtube med r prestasjon, eller eventuelt hva en usunn livsstil gjr med helsa, kanskje dette fr deg opp av sofaen..
- Bytt ut treningsmusikken din​
- F deg en treningsdagbok hvis du ikke allerede har det. Det kan vre motivasjon loggfre og holde orden p tallene, kanskje det er mer motiverede ke antall kg nr du ser det svart p hvitt?

La meg bruke meg selv som et eksempel. 
Jeg fr ikke sagt nok hvor mye jeg elsker trene. Treningssenteret er mitt fristed, hvor det er tid til meg og til legge bort alt annet og kun fokusere og ha det GY! Det betyr ikke at jeg aldri -i lpet av disse fire rene- har hatt perioder med mindre treningslyst og motivasjon. Enkelte dager er drstokkmila tung komme forbi. For meg er vanen med trene 4 dager i uka ganske sterk. Sprsmlet er aldri om jeg skal trene, men hvilke dager. Og bare den innstillingen gjr det enklere holde seg til planen. Jeg legger en plan p hvilke dager som passer best den kommende uka, og gjennomfrer det. Ofte er det faktisk s enkelt. Husk at det mentale har alt  si, og nr du har bestemt deg for nr i stedet for hvis, har du kommet en lang vei. Men noen dager kommer det hindringer (som f.eks livet!!), og da gjr man det beste ut av situasjonen. Kanskje det blir en sen kt i stedet for tidlig, kanskje det blir 3 kter en uke og 5 den neste? Eller at man ikke rekker mer enn 30 minutters kt? Det ordner seg stort sett alltid, s lenge du er villig til prioritere det. Vanen er s sterk at den er vanskelig endre p. Men nr motivasjonen er p bunn og jeg begynner miste treningsglede kan selv den sterke vanen bli et svakt grunnlag. Da prver jeg forst hva jeg gr lei. Er jeg sliten, og hvorfor er jeg sliten? Er jeg stressa? Er jeg overtrent? Er det velsene? Programmet? Er det tidspunktet i lpet av dagen? Trenger jeg ny musikk? Er det andre ting i livet mitt? Er det kostholdet? Trenger jeg et nytt ml? 

For noen mneder siden fikk jeg et behov for litt forandring, og har av den grunn lagt til mer egenvektstrening i ktene, som eks pistolsquats, dips, pushups, pullups, handstand pushups. Samt et strre fokus p balanse, kroppsbeherskelse, bevegelighet. Dette har ikke bare endret fokuset mitt, men ogs gitt meg en ny form for treningsglede og mestring. For meg er denne gleden ved trening s utrolig viktig. Selvflgelig klarer man komme seg p trening og pushe seg gjennom en kt, men det handler om s mye mer. Det skal jo gi deg noe mer! Det er viktig ikke glemme ha det gy p veien! Det er den som gjr at jeg faktisk vil komme meg p trening p tunge dager. 

Kort oppsummert
- Gode vaner, en positiv innstilling, et ml som betyr noe for deg og en treningsform du liker er et godt grunnlag for holde motivasjonen og gleden oppe
- Fokuser p prestasjon, opplevelser, mestring, resultater. Ikke kun p det estetiske
- Forst hvorfor du mister motivasjonen, hva gr du egentlig lei og hva trenger du forandre p?
- Lr deg noe nytt, f mer kunnskap, bytt ml, bytt program, finn noe som kan f gleden tilbake

Mtte dere f verdens strste treningsglede. For det finnes ikke bedre.

Hanna


  1 kommentarer p "treningsglede og motivasjon"

Postet av: lisarorvik
Kjempe inspirerende innlegg, for en kropp du har drmme kropp :)
23.02.2016, 10:32
URL: http://lisarorvik.blogg.no

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til ndsverk.
hits