treningsglede og motivasjon

Jeg har de siste fire årene trent 4-5 dager i uken - hver uke, hver måned, hvert år. Med nesten kun planlagte treningsfrie perioder, utenom litt sykdom. Hvordan har dette seg, hvorfor blir jeg ikke lei? Hvorfor blir ikke motivasjonen, og den store treningsgleden borte i perioder? I stedet for å akseptere at motivasjonen blir borte, prøver jeg å forstå hvorfor og hvordan slik at jeg kan jobbe med å få den tilbake. Hvilke grep må jeg gjøre? Hva er jeg egentlig lei?


Et slikt positivt glis passer kanskje inn? Tommel opp for treningsglede!
 

Treningsglede og motivasjon er veldig individuelt, og det finnes ingen fasit på hvilke grep man kan gjøre. Men en del av det handler om gode vaner. Mye handler om innstilling. Resten handler om hva målet ditt betyr for deg. Også er det viktig at du faktisk liker det du gjør. Men hvis målet ditt kun er å se bra ut kommer treningsgleden antakelig til å forsvinne. Hva med å fokusere på prestasjon? Opplevelser? Mestringsfølelse? Resultater? Hvis du klarer å legge bort fokuset på kun det estetiske og heller se på det som en bonus av det harde arbeidet du legger ned, så kan det være til god hjelp for de aller fleste. Selvfølgelig snakker jeg ikke om de som konkurrerer i fitness og kroppsbygging, for der er jo fysikken hovedfokuset..

Det er noen grep du kan gjøre hvis motivasjonen blir borte. Selvom dette er individuelt, kan det være at de fungerer for noen.
Du må forstå det mentale aspektet, slik at du vet hva du trenger når du går lei og hvordan du skal endre på situasjonen. Du må være forberedt på at motivasjonen ikke varer for bestandig, det vil komme tunge perioder og da lønner det seg å ha noe tips på lager. Ingen er perfekte, og selv for den mest treningsglade og treningsnarkomane kan det komme tunge perioder. Men det hjelper pent lite å tenke "jaja, da får jeg heller se litt på tv i dag da". Du må bruke hodet, forstå situasjonen og jobbe med det. "Er det andre faktorer i livet mitt som gjør at jeg ikke ønsker å trene i dag?" Hvorfor lar du det gå ut over treningen, kan du ikke heller bruke det til din fordel, og gjøre treningen til en type terapi? Dette er et valg du tar, og formen for terapi blir fort en løsning neste gang livet ditt er litt kjipt. Et annet eksempel er vaner. Hvis du gir opp før det har blitt en vane har du rett og slett ikke prøvd hardt/lenge nok. Vi mennesker er veldig vanedyr og holder gjerne en vane kun fordi det er en vane. Hvis du har opparbeidet deg en solid vane over lengre tid, er det større sjangs for at du drar på trening selv med mindre motivasjon og treningslyst. Men med vane mener jeg ikke bare den typiske hverdagen hvor du har tid, lyst og ork. Jeg mener også i ferier, langhelger, dager hvor barnehagen er stengt hvis dette er tilfelle, osv osv.. Ikke gi slipp på dine gode vaner, du kan heller justere og tilpasse de til situasjonen, slik at det blir realistisk å holde ved like. Kroppen har godt av å bevege på seg og jo mer du mestrer det, jo mer glede kommer du til å ha med det også!

Hva kan DU gjøre for å få mer motivasjon?
Noen forslag:

- Få mer kunnskap. Se filmer, les artikler, kanskje kjenner du noen som er dyktige på området som du kan prate med? Spør noen på treninga om tips!
- Gå et kurs eller få innføring i noe nytt. Hva med styrkeløft, kettlebell, poledance, yoga eller calisthenics? Det finnes såå mye du kan lære som kan hjelpe på  motivasjonen! Du trenger selvfølgelig ikke legge fokuset her hvis du ikke ønsker det, men å eks legge inn et par øvelser med kettlebell eller egenvektsøvelser kan øke treningsgleden når du føler at du mestrer noe du i utgangspunktet ikke hadde peiling på fra før..
- Kjøp noen pt-timer, kanskje han/hun har noen råd eller et program som kan være nyttig
- Bytt program, kanskje du rett og slett bare trenger variasjon? Alltid trent høyrep? Prøv få rep for en periode. Trener du alltid de samme øvelsene? Finn andre, alternative, morsomme, effektive øvelser. Selvfølgelig er knebøy en effektiv øvelse, men hvis du heller lar være å trene fordi du vet du har knebøy på programmet, kan det være lurt å bytte den ut for en periode, når treningslysten er litt mindre.
- Finn inspirasjon på nett, og bestem deg for hva du ønsker å prøve ut og lære deg. 
- Kanskje trenger du å bytte treningssenter for litt miljøskifte?
- Få deg en treningspartner og avtal faste tidspunkter. 
- Sett deg et helt annet mål. Hva med å konkurrere i noe? Styrkeløft, en fitness-konkurranse, eller hva med crossfit? 
- Se motivasjonsfilmer på youtube med rå prestasjon, eller eventuelt hva en usunn livsstil gjør med helsa, kanskje dette får deg opp av sofaen..
- Bytt ut treningsmusikken din​
- Få deg en treningsdagbok hvis du ikke allerede har det. Det kan være motivasjon å loggføre og holde orden på tallene, kanskje det er mer motiverede å øke antall kg når du ser det svart på hvitt?

La meg bruke meg selv som et eksempel. 
Jeg får ikke sagt nok hvor mye jeg elsker å trene. Treningssenteret er mitt fristed, hvor det er tid til meg og til å legge bort alt annet og kun fokusere og ha det GØY! Det betyr ikke at jeg aldri -i løpet av disse fire årene- har hatt perioder med mindre treningslyst og motivasjon. Enkelte dager er dørstokkmila tung å komme forbi. For meg er vanen med å trene 4 dager i uka ganske sterk. Spørsmålet er aldri om jeg skal trene, men hvilke dager. Og bare den innstillingen gjør det enklere å holde seg til planen. Jeg legger en plan på hvilke dager som passer best den kommende uka, og gjennomfører det. Ofte er det faktisk så enkelt. Husk at det mentale har alt å si, og når du har bestemt deg for når i stedet for hvis, har du kommet en lang vei. Men noen dager kommer det hindringer (som f.eks livet!!), og da gjør man det beste ut av situasjonen. Kanskje det blir en sen økt i stedet for tidlig, kanskje det blir 3 økter en uke og 5 den neste? Eller at man ikke rekker mer enn 30 minutters økt? Det ordner seg stort sett alltid, så lenge du er villig til å prioritere det. Vanen er så sterk at den er vanskelig å endre på. Men når motivasjonen er på bunn og jeg begynner å miste treningsglede kan selv den sterke vanen bli et svakt grunnlag. Da prøver jeg å forstå hva jeg går lei. Er jeg sliten, og hvorfor er jeg sliten? Er jeg stressa? Er jeg overtrent? Er det øvelsene? Programmet? Er det tidspunktet i løpet av dagen? Trenger jeg ny musikk? Er det andre ting i livet mitt? Er det kostholdet? Trenger jeg et nytt mål? 

For noen måneder siden fikk jeg et behov for litt forandring, og har av den grunn lagt til mer egenvektstrening i øktene, som eks pistolsquats, dips, pushups, pullups, handstand pushups. Samt et større fokus på balanse, kroppsbeherskelse, bevegelighet. Dette har ikke bare endret fokuset mitt, men også gitt meg en ny form for treningsglede og mestring. For meg er denne gleden ved trening så utrolig viktig. Selvfølgelig klarer man å komme seg på trening og pushe seg gjennom en økt, men det handler om så mye mer. Det skal jo gi deg noe mer! Det er viktig å ikke glemme å ha det gøy på veien! Det er den som gjør at jeg faktisk vil komme meg på trening på tunge dager. 

Kort oppsummert
- Gode vaner, en positiv innstilling, et mål som betyr noe for deg og en treningsform du liker er et godt grunnlag for å holde motivasjonen og gleden oppe
- Fokuser på prestasjon, opplevelser, mestring, resultater. Ikke kun på det estetiske
- Forstå hvorfor du mister motivasjonen, hva går du egentlig lei og hva trenger du å forandre på?
- Lær deg noe nytt, få mer kunnskap, bytt mål, bytt program, finn noe som kan få gleden tilbake

Måtte dere få verdens største treningsglede. For det finnes ikke bedre.

Hanna


  1 kommentarer på "treningsglede og motivasjon"

Postet av: lisarorvik
Kjempe inspirerende innlegg, for en kropp du har drømme kropp :)
23.02.2016, 10:32
URL: http://lisarorvik.blogg.no

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

© Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk.
hits