Nok unnskyldninger!

Jeg prøver å forstå meg på mennesker. Mennesker som ønsker å gå ned i vekt. Mennesker som ønsker en forandring. Som ikke føler seg bra. Som ønsker å bli sprekere, strammere, sterkere. Som ønsker å være mer funksjonelle, orke å leke med barna sine. Som ønsker bedre livskvalitet ved å trene og spise sunt. 
Men så klarer de ikke.

De aller fleste vet sånn ca hvordan de skal komme seg dit, de må først og fremst komme seg på trening eller ut på tur, og de må spise mindre enn de gjør i dag(hvis målet er vektnedgang riktignok). Men så skal de på død og liv finne på unnskyldninger. Unnskyldninger overfor andre og unnskyldninger overfor seg selv. Det er samme for meg om du ikke ønsker å høre, om du "har lavt stoffskifte" eller "har vondt i ryggen" eller "ikke har tid". Samme for meg! Du trenger ikke forklare deg for meg. Du må fortelle deg selv at du må begynne å være ærlig. Start med det. Du kommer aldri til å nå målet ditt hvis du fortsetter å unnskylde deg. Kun du kan gjøre en forandring.

Du må ta fatt på ditt eget liv og komme deg opp av sofaen, fordi livet ditt og målet ditt går forbi sammen med unnskyldningene.

Hvorfor er det sånn at noen mennesker får det til, klarer målene sine, jobber hardt på flere felt i livet og aldri gir seg, mens andre mennesker liksom gir opp før de har prøvd, blir latere, og ser på målet som lengre og lengre unna for hver dag? Det sekundet du begynner å tvile på deg selv, tviler på om du kommer til å klare det, har du allerede begynt å gi opp og sjansen er mindre for at du klarer det.

Har du tenkt på hvor mye mental trening har med fysisk trening å gjøre? Det er den største delen av treningsøkta. Først må du komme deg på trening, ved å bruke viljestyrke, og ved å bestemme seg for at det er viktig for deg. Deretter må du klare å gjennomføre en plan, og presse deg hardt gjennom den for å få resultater. Det sitter kun i hodet ditt, hvor mye du vil dette. Det er derfor resultater er fascinerende. Du må jobbe hardt for det, mentalt og fysisk. Hvor mye ønsker du det? 

Det er ikke sånn at mennesker som trener har bedre tid enn deg. Eller har mindre plager enn deg. Ofte er det kanskje motsatt. Men de velger å gjøre det likevel, fordi det er en høy prioritet på lista. Det er viktig for dem. Det gir dem noe tilbake, som mer overskudd, mestringsfølelse, utskilling av endorfiner, mer styrke, balanse, bevegelighet og kondisjon til å bedre gjennomføre en vanlig dag. Trening er også forebyggende, og ofte får du mindre vondt av å styrke kroppen og forbedre holdningen din.

Det handler om hva som er viktig. Vi har alle lite tid, mye å gjøre, forventninger fra alle sider, plager og problemer av noe slag. Og vi har alle hver vår historie. Men du må ta et oppgjør med livet ditt, prioritere det som betyr noe for deg, det som gir deg noe tilbake, og slutte å lage unnskyldninger for deg selv.

Her er noen veldig fine quotes som er vel så sanne, og noe å tenke på hvis du er flink til å unnskylde deg.



Med dette i bakhodet - ha en fin lørdag!

Hanna


  0 kommentarer på "Nok unnskyldninger!"


Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

© Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk.
hits