Mitt kosthold

Det er mange som spør meg om hvordan jeg orker å spise så sunt hele året. Hvorfor blir jeg ikke lei? Det er jo så vanskelig å spise sunt og det er ikke så mye å velge mellom. Vel.. Jeg har ikke den oppfatningen for å si det sånn. Derfor tenkte jeg å dele hva jeg faktisk spiser på en vanlig dag. 

Som dere ser under, er det mye god mat. Jeg er glad i å kose meg. Dette er et kosthold jeg har (etter mange år med prøving og feiling) funnet ut at passer perfekt for meg. Perfekt for psyken, kroppen og treningen for å nevne noe. Det er enkelt og jeg koser meg hver dag. Jeg spiser mye karb, moderat med protein og lavt på fett. Dette er kroppen min glad i. Jeg spiser også en moderat mengde grønnsaker, frukt og bær hver dag. Men; dette fungerer optimalt for meg, min livsstil og min målsetting.

Men ikke kom og fortell meg at man må spise kjip, tørr diettmat for å ha en sunn livsstil, eller gå ned i vekt for den saks skyld. 



1: Havregrøt
Jeg starter dagen med sjokogrøt ca 350 dager i året. Havregrøt med sjokoladeprotein, müsli og kanel. Helt perfekt og veldig mettende. Jeg anbefaler å sjekke ut Linda Stuhaug sine utallige havregrøt-oppskrifter hvis du ønsker en annen vri enn min sjokoladegrøt.

2: Yoghurt, kesam, frukt, lomper, questbar
Jeg personlig er ikke noe fan av en stor lunsj. Jeg synes det er behagelig med et lett måltid midt på dagen, og synes dette er en perfekt mellomting. Det blir som regel å variere mellom skyr/mager vaniljekesam, frukt, speltlomper med ost og skinke, og questbar.

3: Laksewrap med tzatziki
Er stor fan av wraps! Fullkornstortilla eller speltlomper med laks og hjemmelaget tzatziki av mager kesam er såå godt!

4: Smoothie/milkshake
Etter trening blir det ofte proteinshake, sjokolademelk, protein milkshake eller smoothie. Spesielt hvis neste måltid ikke er før noen timer senere. En favoritt er proteinmilkshaken: sjokoprotein, en skvett melk, banan, isbiter og litt oboy. Mmmm.

5: Proteinvafler
Det er ikke hver dag jeg lager dette, men det hender det blir proteinvafler til kvelds. Det er virkelig den store favoritten! Litt hakkede nøtter og fibersirup på toppen så er jeg meget fornøyd. Oppskrift på vaflene er lenger ned på bloggen. 

Obs: tran og multivitamin er også noe jeg tar hver dag! Tran er det viktigste tilskuddet vi kan ta.

Jeg spiser ikke alltid 5 måltider, noen ganger blir det færre, noen ganger blir det en middag eller to ekstra. Det varierer. Er ikke så nøye med hvor mange måltider jeg spiser, hvor ofte, osv. Det viktigste er det totale kaloriinntaket og næringsinnholdet i løpet av en dag.


Hanna


  2 kommentarer på "Mitt kosthold"

Postet av: Katarina
Hei. Tar du kreatin-tilskudd, og hva er din erfaring med bruk av kreatin? Jeg vet at kreatin binder vann, og etter mye lesing på nett har jeg inntykk av at flere ser "tjukkere" ut. Har du erfart dette? 😊 Lurer også på om det er nødvendig å fylle opp lagrene i startfasen, eller om man bare kan ta anbefalt dose daglig? På forhånd takk for svar, og for at du deler så mye nyttig på bloggen!! 😊👍🏼
18.01.2016, 21:33
Postet av: Hanna Olsen
Katarina: Hei! Jeg bruker ikke, og har aldri brukt kreatin, så jeg er ikke den rette til å svare deg på den kommentaren her egentlig! Jeg holder meg til det som er enkelt å huske hver dag, nemlig minst mulig av tilskudd, og da holder tran og vitaminer i massevis for min del. Ja kreatin binder vann, men det er veldig individuelt hvor mye det synes. Det spørs blant annet på hvor flink du er til å drikke mye vann. Noen kan se mer vannete ut enn andre, så jeg tenker at det er ikke verre enn å prøve, så merker du fort om dette er noe du ønsker å fortsette med. Kreatin er jo en av de få tilskuddene som det er bevist at har mange gode effekter. Du kan dosere som du selv ønsker, noen starter med høyere dose, andre bruker bare vanlig dose fra starten av. Jeg har ingen erfaring med dette som sagt :) Så hyggelig å høre, tusen takk for det :)
19.01.2016, 10:57
URL: http://hannaolsen.blogg.no/

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

© Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk.
hits