sunnere bakst gjort enkelt

100% sunn bakst krever kanskje mange ingredienser. Men sunnere bakst er mer enn bra nok for de aller fleste! Ved å bytte ut noen få ingredienser blir baksten mye sunnere. Det er en stor fordel å bytte ut verstingene til fordel for et bedre alternativ, hvor du også kan velge selv om du ønsker karb/fett/protein. De ingrediensene man bør prioritere å fjerne fra baksten er kanskje disse: sukker, hvetemel og smør. Les: det er ikke nødvendig hvis du baker en sjelden gang, da må du gjerne kose deg med god samvittighet. Hvis du derimot ønsker å unne deg bakst flere dager i uken, er det smart å gjøre det litt sunnere.


Her er noen eksempler til ingredienser du kan erstatte:

Sukker
Sukker er vel den ingrediensen man bør prioritere høyest å få fjernet fra kosten. Det er gift for kroppen og fører ikke med seg noe positivt. Blant annet kan for mye sukker føre til sykdommer som diabetes, fedme, hjerte og karsykdommer for å nevne noen. Sukker er tomme kalorier, de er hverken mettende eller næringsrike. Tennene dine er vel heller ikke veldig fornøyde med et høyt sukkerinntak. Sukker er lett å erstatte med et annet søtningsmiddel.
Sukrin, sukrinmelis, sukrin+, sukrin gold, stevia, steviadråper med smak er noen eksempler.

Hvetemel
Hvetemel gir økt blodsukkerstigning og har et lavt næringsinnhold. De fleste er i en eller annen grad allergisk mot hvete, og får oppblåst mage dersom de spiser for mye. Jeg mener selv å påstå at det er mengden som er vesentlig, men det er en stor fordel å bytte ut hvetemel til fordel for et annet mel, som har mindre/ikke noe gluten, kroppen tar det opp bedre og det inneholder mer næring.
Her kan du velge fritt etter smak og innhold. Noen alternativer er: Speltmel, havremel, kokosmel, sesam-mel, mandelmel, peanøttmel, fullkornsmel, osv.

Smør
Smør er ikke usunt, men de fleste bruker margarin når de baker. Smør inneholder mye fett og margarin inneholder mye usunt fett. Det vil være lurt å redusere bruken av både margarin og smør på grunn av det høye kaloriinnholdet. Dersom du ønsker å redusere fettinntaket til fordel for et høyere proteininnhold, bør smøret byttes ut. Smør gjør at baksten blir saftig og god. Du kan bytte ut smør med egg og mager kesam for at baksten skal bli saftig uten smør.

Tilsett proteinpulver
Bytt ut noe av tørrvaren med proteinpulver, da får baksten et høyere proteininnhold, som gjør at sammensetningen av måltidet blir bedre og man holder blodsukkeret mer stabilt. Det er mettende og du trenger kanskje ikke like mye for å bli mett.



Det er ikke vanskelig å gjøre baksten sunnere. Det har derimot en stor helsegevinst, og du kan bake mer og spise mer! Tommel opp.

Hanna


  2 kommentarer på "sunnere bakst gjort enkelt"

Postet av: Hanne Elizabeth
Love it! :D
05.04.2014, 11:36
URL: http://www.hanneelizabeth.blogg.no
Postet av: TrippleStrength
schysst inlägg!!!!

följ vår resa mot Toughest i Oslo i september. Vi är tre aktiva tjejer som vill ta vår träning till en ny nivå :)

http://tripplestrength.blogg.se
10.04.2014, 11:10
URL: http://tripplestrength.blogg.se

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

© Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk.
hits