sunnere bakst gjort enkelt

100% sunn bakst krever kanskje mange ingredienser. Men sunnere bakst er mer enn bra nok for de aller fleste! Ved bytte ut noen f ingredienser blir baksten mye sunnere. Det er en stor fordel bytte ut verstingene til fordel for et bedre alternativ, hvor du ogs kan velge selv om du nsker karb/fett/protein. De ingrediensene man br prioritere fjerne fra baksten er kanskje disse: sukker, hvetemel og smr. Les: det er ikke ndvendig hvis du baker en sjelden gang, da m du gjerne kose deg med god samvittighet. Hvis du derimot nsker unne deg bakst flere dager i uken, er det smart gjre det litt sunnere.


Her er noen eksempler til ingredienser du kan erstatte:

Sukker
Sukker er vel den ingrediensen man br prioritere hyest f fjernet fra kosten. Det er gift for kroppen og frer ikke med seg noe positivt. Blant annet kan for mye sukker fre til sykdommer som diabetes, fedme, hjerte og karsykdommer for nevne noen. Sukker er tomme kalorier, de er hverken mettende eller nringsrike. Tennene dine er vel heller ikke veldig fornyde med et hyt sukkerinntak. Sukker er lett erstatte med et annet stningsmiddel.
Sukrin, sukrinmelis, sukrin+, sukrin gold, stevia, steviadrper med smak er noen eksempler.

Hvetemel
Hvetemel gir kt blodsukkerstigning og har et lavt nringsinnhold. De fleste er i en eller annen grad allergisk mot hvete, og fr oppblst mage dersom de spiser for mye. Jeg mener selv pst at det er mengden som er vesentlig, men det er en stor fordel bytte ut hvetemel til fordel for et annet mel, som har mindre/ikke noe gluten, kroppen tar det opp bedre og det inneholder mer nring.
Her kan du velge fritt etter smak og innhold. Noen alternativer er: Speltmel, havremel, kokosmel, sesam-mel, mandelmel, peanttmel, fullkornsmel, osv.

Smr
Smr er ikke usunt, men de fleste bruker margarin nr de baker. Smr inneholder mye fett og margarin inneholder mye usunt fett. Det vil vre lurt redusere bruken av bde margarin og smr p grunn av det hye kaloriinnholdet. Dersom du nsker redusere fettinntaket til fordel for et hyere proteininnhold, br smret byttes ut. Smr gjr at baksten blir saftig og god. Du kan bytte ut smr med egg og mager kesamfor at baksten skal bli saftig uten smr.

Tilsett proteinpulver
Bytt ut noe av trrvaren med proteinpulver, da fr baksten et hyere proteininnhold, som gjr at sammensetningen av mltidet blir bedre og man holder blodsukkeret mer stabilt. Det er mettende og du trenger kanskje ikke like mye for bli mett.



Det er ikke vanskelig gjre baksten sunnere. Det har derimot en stor helsegevinst, og du kan bake mer og spise mer! Tommel opp.

Hanna


  2 kommentarer p "sunnere bakst gjort enkelt"

Postet av: Hanne Elizabeth
Love it! :D
05.04.2014, 11:36
URL: http://www.hanneelizabeth.blogg.no
Postet av: TrippleStrength
schysst inlgg!!!!

flj vr resa mot Toughest i Oslo i september. Vi r tre aktiva tjejer som vill ta vr trning till en ny niv :)

http://tripplestrength.blogg.se
10.04.2014, 11:10
URL: http://tripplestrength.blogg.se

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til ndsverk.
hits