kosttilskudd

Det er mange som kjper haugevis av kosttilskudd nr de bestemmer seg for komme i form. Det er viktig vre klar over at det ikke er her den store forandringen skjer, men at det kun er et tilskudd. Dersom alt annet er p plass, kan kosttilskudd ha en liten effekt. Det er derfor viktig vite hvilke kosttilskudd som faktisk fungerer, ettersom det finnes s mye p markedet. Det kommer selvflgelig veldig ann p personens forutsetninger, helse og ml blant annet, men vi har laget en liste for de som har trening og mat under kontroll.



  • Fiskeolje
    Fiskeolje er det VIKTIGSTEtilskuddet. Det er olje fra fet fisk som inneholder omega 3 fettsyrer, EPA og DHA syrer. Forskning viser at du forbrenner mer fett av f i deg sunne fettsyrer, forebygger sykdommer og har en stor positiv virkning p immunforsvaret. Med andre ord - f i deg fiskeolje!

  • Vitamin D
    Lovende effekter p mange omrder, "solvitaminet" forebygger sykdommer som eks beinskjrhet, kreft, og mange flere. Vitaminet sikrer nok opptak av kalsium fra tarmen. Kan vre rsak bak lite energi. Anbefales spesielt for oss Nordmenn i vinterhalvret.
  • Proteinpulver
    Proteinpulver er kanskje ikke ndvendig for alle, men det har mange fordeler. Det er lurt f i seg litt proteiner etter trening og det er generelt en enkelmte f i seg mer proteiner p. Det er enkelt ha med seg og kan blandes i bde vann og melk. Proteinpulver er ogs billig pr. gram i forhold til andre proteinkilder, men det er viktig velge god kvalitet. Optimum Nutrition er et merke vi anbefaler p grunn av kvaliteten p proteinet, smak, innhold og det blander seg godt. I en shake er det vanlig blande 30-50g.
  • Karbohydrater i pulverform/vitargo
    Brukes sammen med proteinpulver i shake etter trening. Dette for fylle opp glykogenlageret man har tmt i lpet av kta. For de fleste holder det lenge med flytende karbohydrater som eks smoothie eller sjokolademelk. Karbohydrater i pulverform fes uten smak, s er derfor lett blande med proteinpulver, det er billig og veldig enkelt.

  • Bcaa
    Bcaa er egentlig en del av proteinet, essensielle aminosyrer og bestr av de tre aminosyrene leucine, isoleucine og valine. Bcaa skal stimulere proteinsyntesen, forbedre restitusjon og forhindre nedbrytingen av muskler. Brukes som oftest under trening for forhindre muskelnedbryting dersom man heller nsker ha aminosyrer tilgjengelig.
  • Kreatin
    Best dokumenterte kosttilskudd. 70-80% av oss responderer p kreatin. Kreatin pvirker tilgjengelig energi i muskelcellen og kan pvirke treningseffekten. Det kan derfor hjelpe deg med styrken hvis du trener for styrke, forbedre kondisjon hvis du trener kondisjon, etc.. Det vil forsinke utmattelsen av musklene og gi bedre restitusjon. Ved bruk av kreativ lagrer man ofte vann i muskulaturen.

Konklusjon:
Spis bra, tren hardt, drikk tran og ta vitamin D tilskudd.

Hanna og Alexander


  0 kommentarer p "kosttilskudd"


Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til ndsverk.
hits