kosttilskudd

Det er mange som kjøper haugevis av kosttilskudd når de bestemmer seg for å komme i form. Det er viktig å være klar over at det ikke er her den store forandringen skjer, men at det kun er et tilskudd. Dersom alt annet er på plass, kan kosttilskudd ha en liten effekt. Det er derfor viktig å vite hvilke kosttilskudd som faktisk fungerer, ettersom det finnes så mye på markedet. Det kommer selvfølgelig veldig ann på personens forutsetninger, helse og mål blant annet, men vi har laget en liste for de som har trening og mat under kontroll.



  • Fiskeolje
    Fiskeolje er det VIKTIGSTE tilskuddet. Det er olje fra fet fisk som inneholder omega 3 fettsyrer, EPA og DHA syrer. Forskning viser at du forbrenner mer fett av å få i deg sunne fettsyrer, forebygger sykdommer og har en stor positiv virkning på immunforsvaret. Med andre ord - få i deg fiskeolje!

  • Vitamin D
    Lovende effekter på mange områder, "solvitaminet" forebygger sykdommer som eks beinskjørhet, kreft, og mange flere. Vitaminet sikrer nok opptak av kalsium fra tarmen. Kan være årsak bak lite energi. Anbefales spesielt for oss Nordmenn i vinterhalvåret.  
  • Proteinpulver 
    Proteinpulver er kanskje ikke nødvendig for alle, men det har mange fordeler. Det er lurt å få i seg litt proteiner etter trening og det er generelt en enkel måte å få i seg mer proteiner på. Det er enkelt å ha med seg og kan blandes i både vann og melk. Proteinpulver er også billig pr. gram i forhold til andre proteinkilder, men det er viktig å velge god kvalitet. Optimum Nutrition er et merke vi anbefaler på grunn av kvaliteten på proteinet, smak, innhold og det blander seg godt. I en shake er det vanlig å blande 30-50g.
     
  • Karbohydrater i pulverform/vitargo
    Brukes sammen med proteinpulver i shake etter trening. Dette for å fylle opp glykogenlageret man har tømt i løpet av økta. For de fleste holder det lenge med flytende karbohydrater som eks smoothie eller sjokolademelk. Karbohydrater i pulverform fåes uten smak, så er derfor lett å blande med proteinpulver, det er billig og veldig enkelt.

  • Bcaa
    Bcaa er egentlig en del av proteinet, essensielle aminosyrer og består av de tre aminosyrene leucine, isoleucine og valine. Bcaa skal stimulere proteinsyntesen, forbedre restitusjon og forhindre nedbrytingen av muskler. Brukes som oftest under trening for å forhindre muskelnedbryting dersom man heller ønsker å ha aminosyrer tilgjengelig. 
     
  • Kreatin
    Best dokumenterte kosttilskudd. 70-80% av oss responderer på kreatin. Kreatin påvirker tilgjengelig energi i muskelcellen og kan påvirke treningseffekten. Det kan derfor hjelpe deg med styrken hvis du trener for styrke, forbedre kondisjon hvis du trener kondisjon, etc.. Det vil forsinke utmattelsen av musklene og gi bedre restitusjon. Ved bruk av kreativ lagrer man ofte vann i muskulaturen.

Konklusjon:
Spis bra, tren hardt, drikk tran og ta vitamin D tilskudd.

Hanna og Alexander


  0 kommentarer på "kosttilskudd"


Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

© Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk.
hits