vi knuser myter

* Du fr lange, slanke muskler av trene styrke med mange repetisjoner
Feil! Hvordan musklene dine ser ut, er ikke mulig gjre noe med. Det du kan bestemme er mengden muskler og hvor du vil ha de. F repetisjoner(1-5) er hovedsakelig en treningsmetode for bli sterkere, og hyrep(6-12) trening er hypertrofi trening som ker muskelmengden.

* Jeg blir mindre stl hvis jeg tyer ut etter treningen 
Dette er feil. I verste fall pfrer du muskelen enda strre deleggelse i muskelfibrene og vil da ende opp med bli enda mer stl.

* Hvis man er stl, har man hatt en bra kt
Feil. Det kan vre mange grunner til at man blir stl. Ofte s er det forandring i programmet, en ny velse eks som gjr at du blir stl. Det kan ogs vre at du ikke har trent muskelgruppen ofte nok eller dersom man har hatt treningsfri og s trener igjen. Selvflgelig kan det ogs bety at du har hatt en bra kt i forhold til de andre gangene du har trent den muskelgruppen, men i hovedsak betyr det forandring og et mekanisk drag i muskelfibrene.

* Jenter blir store av styrketrening
Det er feil si at man blir stor av styrketrening. Ja man vil f strre muskler hvis man gjr noe riktig, men det er ikke bare bare det heller. Det er mange jenter som mener at grunnen til at de har store lr er fordi de spilte fotball nr de var yngre. Det skal litt mer til for f bra med muskelmengde p beina! Men er ting er sikkert; hvis man vil vre fit og f en stram kropp, s kan man ikke lpe seg til en bra rumpe, man M trene styrketrening. Du kommer ikke utenom det! Dessuten vil det ikke vre mulig for jenter f s mye muskler, og i verste fall om man skulle f litt mer muskler enn man nsker, s kan man trappe litt ned igjen :) 

* Man m spise hver tredje time for ha en bra fettforbrenning
Feil. Det er det totale kaloriinntaket og fordelingen av nringsstoffene i lpet av dagen som vil ha noe si p din fettforbrenning. Hvor ofte du spiser er ikke vesentlig i forhold til hva du spiser og hvor mye du spiser. Det er dette man br fokusere p dersom man nsker en bedre fettforbrenning.

* Det er bedre spise 5 sm mltider om dagen enn 2 store
Det vil ikke spille noe rolle om du spiser 5 sm eller 2 store mltider. Gjr det som fungerer for deg, det er det som betyr noe. Kanskje du hater frokost og liker spise kun et mega stort mltid litt sent? S gjr det da. Hvis du er en kjedespiser som trenger 5 mellommltider p jobb, s del opp mltidene dine slik at de passer til nettopp deg!

* Man skal ikke spise etter kl 20 p kvelden
Feil. Det er veldig individuelt hva man trenger av mat p kvelden. Det er ogs forskjell p mltid med fett og mltid med karb p kvelden, det m man nesten teste ut selv. Det kan vre at du sover drlig med mye mat som jobber, men det kan ogs vre at du sover som en stein god og mett. Det vil heller ikke spille noen rolle for fettforbrenningen.

* Hvis det skal vre noe vits, m man trene minst 1 time
Feil. Du kan fint trene i 15 min og f knallbra fremgang. Trener du derimot i to timer, er sannsynligheten strre for at du begynner bli tom for glykogen og begynner brenne muskler. Er du smart, trener du kort og effektivt og blir ferdig med det du skal slik at du kan f i deg mer karbohydrater igjen. 

* Kondisjonstrening fr frokost forbrenner mest fett
Feil. Det vil ikke spille s stor rolle om du trener fr eller etter frokost. Du forbrenner ikke noe mer av g fr frokost, og det er jo det som avhenger av om du gr opp eller ned i vekt. 

 * Man fr store lr av spinning
Feil. Spinning er en type kondisjonstrening i likhet med lping og det vil ikke vre mulig bygge noe srlig med muskler nr man ikke fr jevn kt motstand. Man vil selvflgelig bruke mye bein under treningskten, og man klarer kanskje (hvis man er heldig) f litt mer muskelmasse p lrene. 

* Proteinpulver er farlig, spesielt for nyrene
Feil. Dersom man ikke sliter med nyre sykdommer fra fr, vil hverken et hyt proteininntak eller proteinpulver vre skadelig for nyrene. Fordelen med proteinpulver er at man fr i seg de essensielle aminosyrene som ikke kroppen produserer selv. Det er ogs lettvint og ikke minst veldig billig, men de er ogs strippet for vitaminer og mineraler.

* Den kjappeste mten g ned i vekt p er lchf dietten
Det vil alltid vre en stor diskusjon om lavkarb er bra eller ei, og det fins fordeler og ulemper ved begge fremgangsmter. Men dersom man trener regelmessig og ikke er overvektig, vil ikke et lavkarb kosthold vre fordelsmessig. De fleste trenger karbohydrater for fungere bde p trening og ellers. Det vil derimot absolutt lnne seg sakte kutte ned p karbohydratene dersom man nsker en vektnedgang. Det er ogs stor forskjell p hva man mener med en lavkarb diett. For noen betyr dette pse p med egg og bacon til frokost og baconcrisp som mellommltid. Det sier seg jo selv at dette ikke er en sunn og smart mte g ned i vekt p. For andre betyr lavkarb kutte ut eller senke karbohydratene men fortsatt spise mindre mettet fett og holde seg til sunnere typer mat. Det sprs veldig p utgangspunktet, men for noen kan jo dette kostholdet fungere bra.
Det er ogs verdt nevne at man faktisk gr fort ned av en lavkarb diett (de frste ukene riktignok). I starten vil man g ned flere kg pga glykogenlageret tmmes, man mister mye vann, litt muskler og litt fett. Det er mange som skryter av at "de har gtt ned 8 kg p 3 uker", men da kan du jo sprre deg hvor mye av dette som egentlig er fett?

* Poteter er usunt
Feil. Poteter er ikke usunt. Denne myten henger mye sammen med de som ser p karbohydrater i kosten som usunt, men man kan faktisk spise mer potet enn feks ris og fortsatt f samme mengde karbohydrater - og da vil man naturligvis ogs bli mer mett. Dersom man ogs har et bra sammensatt mltid, skal man heller ikke bli fysen. Hvis man ser p GI (glykemisk indeks) ligger potet omtrent midt p tabellen p 58, mens for eks gulrot ligger p 74, men du hrer aldri noen si at gulrot er usunt gjr du vel? Potet er en god karbkilde i et riktig sammensatt mltid.

* Egg ker kolesterolet  
Feil. Det er viktig skille p kolesterol i mat og kolesterolet i kroppen. Mat som inneholder kolesterol vil ikke gi kroppen et hyere kolesterol. Mettet fett vil ke kolesterolet i kroppen. 

* Alt sukker er usunt
Feil. Frukt inneholder mye fruktsukker, men er ikke usunt av den grunn. Frukt inneholder mye vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter som kroppen trenger for fungere optimalt. Det er selvflgelig ikke anbefale overdrive, men litt om dagen er bare sunt. Man br i grunn ikke kutte ut noe, s lenge man spiser alt med mte.  


  2 kommentarer p "vi knuser myter"

Postet av: Alexandra - VINN FERIE
Heisann! Jeg digger sykt mye av denne blogggen! Du er fremtidens bloggdronning i mine yne! Jeg blir helt lykkelig av beske her! Men du! Jeg har funnet sykt bra konk jeg synes du ogs burde prve! Det er snn at du kan vinne en ferie tur, s dette er skikkelig digg. Hper du vil vre med i den og at du fortsetter blogge!
08.09.2013, 19:23
URL: http://www.make.my/yahb9xgk3xr
Postet av: Andy
Kan du legge ut oppskrift p de proteinvaflene? :-)
21.10.2013, 17:21

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til ndsverk.
hits