vi knuser myter

* Du får lange, slanke muskler av å trene styrke med mange repetisjoner
Feil! Hvordan musklene dine ser ut, er ikke mulig å gjøre noe med. Det du kan bestemme er mengden muskler og hvor du vil ha de. Få repetisjoner(1-5) er hovedsakelig en treningsmetode for å bli sterkere, og høyrep(6-12) trening er hypertrofi trening som øker muskelmengden.

* Jeg blir mindre støl hvis jeg tøyer ut etter treningen 
Dette er feil. I verste fall påfører du muskelen enda større ødeleggelse i muskelfibrene og vil da ende opp med å bli enda mer støl.

* Hvis man er støl, har man hatt en bra økt
Feil. Det kan være mange grunner til at man blir støl. Ofte så er det forandring i programmet, en ny øvelse eks som gjør at du blir støl. Det kan også være at du ikke har trent muskelgruppen ofte nok eller dersom man har hatt treningsfri og så trener igjen. Selvfølgelig kan det også bety at du har hatt en bra økt i forhold til de andre gangene du har trent den muskelgruppen, men i hovedsak betyr det forandring og et mekanisk drag i muskelfibrene.

* Jenter blir store av styrketrening
Det er feil å si at man blir stor av styrketrening. Ja man vil få større muskler hvis man gjør noe riktig, men det er ikke bare bare det heller. Det er mange jenter som mener at grunnen til at de har store lår er fordi de spilte fotball når de var yngre. Det skal litt mer til for å få bra med muskelmengde på beina! Men er ting er sikkert; hvis man vil være fit og få en stram kropp, så kan man ikke løpe seg til en bra rumpe, man MÅ trene styrketrening. Du kommer ikke utenom det! Dessuten vil det ikke være mulig for jenter å få så mye muskler, og i verste fall om man skulle få litt mer muskler enn man ønsker, så kan man trappe litt ned igjen :) 

* Man må spise hver tredje time for å ha en bra fettforbrenning
Feil. Det er det totale kaloriinntaket og fordelingen av næringsstoffene i løpet av dagen som vil ha noe å si på din fettforbrenning. Hvor ofte du spiser er ikke vesentlig i forhold til hva du spiser og hvor mye du spiser. Det er dette man bør fokusere på dersom man ønsker en bedre fettforbrenning.

* Det er bedre å spise 5 små måltider om dagen enn 2 store
Det vil ikke spille noe rolle om du spiser 5 små eller 2 store måltider. Gjør det som fungerer for deg, det er det som betyr noe. Kanskje du hater frokost og liker å spise kun et mega stort måltid litt sent? Så gjør det da. Hvis du er en kjedespiser som trenger 5 mellommåltider på jobb, så del opp måltidene dine slik at de passer til nettopp deg!

* Man skal ikke spise etter kl 20 på kvelden
Feil. Det er veldig individuelt hva man trenger av mat på kvelden. Det er også forskjell på måltid med fett og måltid med karb på kvelden, det må man nesten teste ut selv. Det kan være at du sover dårlig med mye mat som jobber, men det kan også være at du sover som en stein god og mett. Det vil heller ikke spille noen rolle for fettforbrenningen.

* Hvis det skal være noe vits, må man trene minst 1 time
Feil. Du kan fint trene i 15 min og få knallbra fremgang. Trener du derimot i to timer, er sannsynligheten større for at du begynner å bli tom for glykogen og begynner å brenne muskler. Er du smart, trener du kort og effektivt og blir ferdig med det du skal slik at du kan få i deg mer karbohydrater igjen. 

* Kondisjonstrening før frokost forbrenner mest fett
Feil. Det vil ikke spille så stor rolle om du trener før eller etter frokost. Du forbrenner ikke noe mer av å gå før frokost, og det er jo det som avhenger av om du går opp eller ned i vekt. 

 * Man får store lår av spinning
Feil. Spinning er en type kondisjonstrening i likhet med løping og det vil ikke være mulig å bygge noe særlig med muskler når man ikke får jevn økt motstand. Man vil selvfølgelig bruke mye bein under treningsøkten, og man klarer kanskje (hvis man er heldig) å få litt mer muskelmasse på lårene. 

* Proteinpulver er farlig, spesielt for nyrene
Feil. Dersom man ikke sliter med nyre sykdommer fra før, vil hverken et høyt proteininntak eller proteinpulver være skadelig for nyrene. Fordelen med proteinpulver er at man får i seg de essensielle aminosyrene som ikke kroppen produserer selv. Det er også lettvint og ikke minst veldig billig, men de er også strippet for vitaminer og mineraler.

* Den kjappeste måten å gå ned i vekt på er lchf dietten
Det vil alltid være en stor diskusjon om lavkarb er bra eller ei, og det fins fordeler og ulemper ved begge fremgangsmåter. Men dersom man trener regelmessig og ikke er overvektig, vil ikke et lavkarb kosthold være fordelsmessig. De fleste trenger karbohydrater for å fungere både på trening og ellers. Det vil derimot absolutt lønne seg å sakte kutte ned på karbohydratene dersom man ønsker en vektnedgang. Det er også stor forskjell på hva man mener med en lavkarb diett. For noen betyr dette å pøse på med egg og bacon til frokost og baconcrisp som mellommåltid. Det sier seg jo selv at dette ikke er en sunn og smart måte å gå ned i vekt på. For andre betyr lavkarb å kutte ut eller senke karbohydratene men fortsatt spise mindre mettet fett og holde seg til sunnere typer mat. Det spørs veldig på utgangspunktet, men for noen kan jo dette kostholdet fungere bra.
Det er også verdt å nevne at man faktisk går fort ned av en lavkarb diett (de første ukene riktignok). I starten vil man gå ned flere kg pga glykogenlageret tømmes, man mister mye vann, litt muskler og litt fett. Det er mange som skryter av at "de har gått ned 8 kg på 3 uker", men da kan du jo spørre deg hvor mye av dette som egentlig er fett?

* Poteter er usunt
Feil. Poteter er ikke usunt. Denne myten henger mye sammen med de som ser på karbohydrater i kosten som usunt, men man kan faktisk spise mer potet enn feks ris og fortsatt få samme mengde karbohydrater - og da vil man naturligvis også bli mer mett. Dersom man også har et bra sammensatt måltid, skal man heller ikke bli fysen. Hvis man ser på GI (glykemisk indeks) ligger potet omtrent midt på tabellen på 58, mens for eks gulrot ligger på 74, men du hører aldri noen si at gulrot er usunt gjør du vel? Potet er en god karbkilde i et riktig sammensatt måltid.

* Egg øker kolesterolet  
Feil. Det er viktig å skille på kolesterol i mat og kolesterolet i kroppen. Mat som inneholder kolesterol vil ikke gi kroppen et høyere kolesterol. Mettet fett vil øke kolesterolet i kroppen. 

* Alt sukker er usunt
Feil. Frukt inneholder mye fruktsukker, men er ikke usunt av den grunn. Frukt inneholder mye vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter som kroppen trenger for å fungere optimalt. Det er selvfølgelig ikke å anbefale å overdrive, men litt om dagen er bare sunt. Man bør i grunn ikke kutte ut noe, så lenge man spiser alt med måte.  


  2 kommentarer på "vi knuser myter"

Postet av: Alexandra - VINN FERIE
Heisann! Jeg digger sykt mye av denne blogggen! Du er fremtidens bloggdronning i mine øyne! Jeg blir helt lykkelig av å besøke her! Men du! Jeg har funnet sykt bra konk jeg synes du også burde prøve! Det er sånn at du kan vinne en ferie tur, så dette er skikkelig digg. Håper du vil være med i den og at du fortsetter å blogge!
08.09.2013, 19:23
URL: http://www.make.my/yahb9xgk3xr
Postet av: Andy
Kan du legge ut oppskrift på de proteinvaflene? :-)
21.10.2013, 17:21

Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

© Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk.
hits