punktforbrenning

Trener du situps for at pølsa på magen skal bli flat? Da har du nok misforstått. 
Det er mange som tror at man kan punktforbrenne fett på deler av kroppen. Det kan man dessverre ikke! Ikke kast bort tid på situps for å få flat mage eller slem pike/snill pike maskinen for å få tynnere lår.

Situps i seg selv er ikke den beste øvelsen, men den trener riktignok magemusklene. Det som skjer er at magemusklene blir større. Fettet som er over magemusklene blir ikke dermed sagt noe mindre. Magemusklene er også relativt små i forhold til resten av kroppen, og det koster ikke mye energi for kroppen å trene de. Med andre ord man forbrenner lite fett i forhold til å trene større muskelgrupper. 

Så hvorfor ikke bruke tiden på treningssenteret på noe som faktisk fungerer?

Tunge baseløft er et eksempel på øvelser som inkluderer flere store muskelgrupper, og derfor også forbrenner mye mer både under selve økten og etter økten.
Det er også sånn at jo mer muskler man får, jo bedre hvileforbrenning får man. Det er absolutt en fordel å trene mye rygg og bein, som er store muskelgrupper og utgjør et større volum av den totale muskelmengden og derfor også krever høy energiomsetning. Eks vil et sett med knebøy kreve mye mer energi enn et sett med situps.

80% av det totale muskelvolumet på kroppen er på rygg og bein, så det sier seg selv at ønsker man mer muskelmasse er det disse man bør fokusere på. Med andre ord, bryst og armer-gutta på gymmet trener omtrent 20% av det totale muskelvolumet. 

Det er fortsatt mulig å bygge den kroppen du vil ha. Er det stram rumpe og tynn mage du ønsker? Eller er det bred rygg og store armer? Hvorfor ikke likegodt mer muskelmasse på hele kroppen? Det er opp til deg å bestemme. Styrketrening + bra kosthold = den kroppen du ønsker deg. Det høres kanskje lett ut, men det er fakta. Det krever mye jobb, men det er mulig. Du må trene og spise etter hva du setter deg som mål. 

Du kan likevel ikke velge hvor fettet skal forsvinne. Fettlagring og fettforbrenning er genetisk betinget og vil ikke være mulig å styre. For noen vil fettet slippe raskt på mage og lår, mens hos andre slipper fettet først på armene. For noen er det veldig vanskelig å fjerne fettet på hoftene, mens hos andre er kanskje leggene det siste som slipper. Sånn er det bare. Alle er forskjellige. Det tar bare tid og dedikasjon for å få de resultatene man ønsker på disse "problemområdene".


  0 kommentarer på "punktforbrenning"


Legg igjen en kommentar:

Navn:
Husk meg?
E-post:

Bloggadresse:

Kommentar:



















Velkommen!




HANNA OLSEN
Treningsnarkoman med en interesse for sunn mat og bakst.

Kategorier


Hverdag. Trening. Kosthold. Oppskrifter. Inspirasjon. Omtaler. Tips. Videoer. Formbilder.

© Copyright


Blogg.no leverer teknologien bak denne bloggen. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk.
hits